Ons koor bestaat uit ongeveer 30 enthousiaste zangers en zangeressen, die soms al 25 jaar lid zijn en nog altijd genieten van de warme sfeer in ons koor. Een aantal hebben professionele ervaring, maar iedereen die graag zingt is welkom. Wij zingen in de Black American gospeltraditie, swingend, soms ingetogen, maar altijd krachtig. Regelmatig delen wij onze liefde voor muziek tijdens concerten en workshops.
Wij repeteren onder leiding van de ervaren dirigente Edith Casteleyn, die binnen de zwarte kerkgemeenschap in de Verenigde Staten gerespecteerd wordt voor haar ervaring met Black American gospel. Edith werkt al meer dan 25 jaar intensief samen met bassist en muzikaal bandleider Pat Winterdal. Samen met pianist Dimairon Catal zorgt hij ervoor dat stilstaan bij onze repetities en optredens onmogelijk is.
Zingen ontspant en verbindt!
Ontstaan Life Line Gospel Choir
Op 18 juni 1997 werd gospelkoor ”Life Line” opgericht. Daaraan ging een workshop “Black American Gospel” in Katwijk vooraf, onder leiding van Edith Casteleyn. In één week werden op twee avonden en een zaterdagmiddag, onder leiding van een band, ongeveer twintig Black Gospel nummers ingestudeerd. Op zaterdagavond werd deze muziek in een concert aan het publiek gepresenteerd.
Deze druk bezochte workshop werd in november 1996 gevolgd door een tweede, waarvoor nog meer mensen zich aanmeldden. Omdat veel zangers enthousiast waren, gingen er stemmen op om in Katwijk een gospelkoor in de Black American Gospel traditie op te richten. Toen Edith Casteleyn als dirigente werd gevraagd, leidde zij al drie andere gospelkoren. Het enthousiasme van de deelnemers zorgde er echter voor dat ook Life Line onder leiding van Edith kon ontstaan en mensen uit de hele Duin- en Bollenstreek sloten zich aan. In de jaren erna kwamen ook zangers buiten de regio op het koor af.
Sinds 2018 repeteert het koor in Zoetermeer en komen de leden uit de gehele regio.
Life Line verwees destijds met haar betekenis als reddingslijn naar het visserijverleden van Katwijk, maar wilde ook een lijn uitgooien naar iedereen die het geloof in God zoekt. Het koor staat echter vooral open voor mensen die graag samen zingen.
Black American Gospel Music
Black American Gospel muziek is een genre binnen de zwarte Amerikaanse muziek, ontstaan vanuit spirituals, kerkdiensten en bluesmuziek. Later is deze muziek ook beïnvloed door Soul-, Jazz- en Funkmuziek. Zij verspreidde zich vanaf de 30er jaren door songpublicaties, concerten, muziekopnamen en radio- en televisie-uitzendingen van kerkdiensten.
De belangrijkste stimulator voor zwarte gospelmuziek lijkt de opkomst van de Pinkstergemeentes aan het einde van de 19e eeuw te zijn geweest. Opnamen van preken van dominees waren erg populair onder zwarte Amerikanen in de 20er jaren. Deze preken werden begeleid door een koor en musici, waarbij de kerkgemeente enthousiast meedeed. Toen deze steeds vaker op radio en televisie werden uitgezonden, bereikte deze zwarte gospel (god-spell betekent letterlijk "goed verhaal") ook steeds meer een wit publiek.
Onder verwijzing naar de bijbeltekst uit psalm 150 "Alles wat ademt, looft de Heer", verwelkomden de Pinkstergemeentes piano's, orgels, snaarinstrumenten en blaasinstrumenten in hun diensten. Koren lieten vaak de extremen van het bereik van de vrouwelijke stem horen, als tegenwicht voor de stem van de predikant.
Andere uitvoerenden van de muziek zijn straatmuzikanten die zichzelf begeleiden op een akoestische gitaar, individuele artiesten met hun bands en a Capella zingende mannelijke kwartetten.
De belangrijkste onder hen waren Thomas A. Dorsey, componist van "Precious Lord", Dominee C.A. Tindley, componist van "We Shall Overcome" en Sister Rosetta Tharpe, die gospel in de 30 jaren van de 20e eeuw naar nachtclubs en concertzalen bracht. Ook Mahalia Jackson (1911-1972) en de Soul Stirrers (1926 -1960s) waren internationale beroemdheden.
Choir Director - Edith Casteleyn
Edith Casteleyn is sinds de oprichting in 1997 choir director en de grondlegger van de Black American Gospel Music in Nederland. Zij leerde zich de stijl van deze bijzondere muziek zelf aan, omdat je hier geen opleiding in kunt volgen. Hoewel zij veel had aan haar klassieke muziekopleiding, heeft zij zich Black Gospel al doende eigen gemaakt. Zij deed ervaring op bij het koor van de United States Airforce in Soesterberg en bij de Afro-Amerikaanse Gospelservice. Met laatstgenoemde heeft ze jaren door de Verenigde Staten en Europa gereisd.
“Ik ben heel close met mijn Afro-Amerikaanse broeders en zusters en voel me bevoorrecht dat ik deze van oorsprong zwarte muziek mag doorgeven aan witte mensen. God gebruikt de mensen als zijn instrument, in hun stemmen klinkt zijn aanwezigheid door. Er wordt zonder bladmuziek gezongen, solisten zijn vrij om te improviseren en ik improviseer met het koor. De lengte van een song wordt bepaald door de spiritualiteit van het moment.
Ik vind houding en expressie tijdens het zingen heel belangrijk, omdat je moet uitstralen wat je zingt”
Muzikaal leider - Pat Winterdal
Pat werd als bassist tijdens een van de eerste repetities van Life Line direct gegrepen door het enthousiasme van de koorleden en werd in de loop van de jaren muzikaal leider bij alle koren die Edith leidt. Samen met haar ontwikkelt hij het programma. Daarnaast is hij freelance muzikant in alle genres, maar zijn hart ligt bij de gospelkoren.
“Ik vind het belangrijk dat je met volle overtuiging zingt over de boodschap die je wil vertellen. Als je de Heer wilt eren, moet je dat doen met alles wat je in je hebt”
Zusterkoren
Life Line Gospel Choir maakt deel uit van het Thy Mention Gospel Choir, waarin ze met andere koren samenwerkt tijdens verschillende gelegenheden. Ze doet dit met Friendship Gospel Choir uit Baarn en The Rainbow Gospel Singers, bestaande uit een selectie zangers/zangeressen/solisten uit Life Line Gospel Choir en Friendship Gospel Choir. Tijdens een concert kunnen er zo 20 tot 80 zangers op het podium staan.
Koorleden van de verschillende koren zijn regelmatig bij elkaar te gast op repetities, wat hen de kans geeft om vaker èn met andere mensen te repeteren.
Bestuur
Voorzitter - Jolanda Schaap en Oscar Sikken
Penningmeester - Stan Plijnaar
Secretaris - Margot Reijnhoudt